Birçok hadis-i şerifin alimlerce tevil edildiği görülüyor. Kevnî ve tarihî hadislerde bu daha sık görülüyor. Resulullah sözlerini bilerek mi tevile açık söylemiştir? Yoksa bu İslam literatürüne daha sonraki dönemlerde mi girmiştir? Zira kimi alim tevil yaptığı bir ayet ve hadiste kimi zahir manayı alıyor? Doğrusu nedir?
Resulullah cevâmiü’l-kelimdir. Az sözle konuşur. Ama bunlar çok mana ifade eder veya tevili icap eder. Bu, bir edebiyat hususiyetidir ki, Arap lisanında daha çok rastlanır. Ravinin, sözü birebir aynı ifadelerle rivayet etmemiş olması, muhtasar rivayet etmesi de mümkündür. Zahiri mana verilemeyen söz, mecaza hamledilir. Bu bir kaidedir.


10 Şubat 2024 Cumartesi
Alakalı Başlıklar